Sunday, January 6, 2013

In. The. Kitchen


After 5 mins of thinking what to write.. And how to begin my writing..

Still thinking.. 
Teringat pada waktu mula3 menulis blog, lama duk fikir.. Zzz
Let me put into this wayy....
I'll speak in a conversation :D haaaa^^
As if i am in a conversation with you, you, and you <3

Assalamualaikum wbt^^
and you answer me, waalaikummussalam.. :E 
Erkk, okkla3 let's privatized your sayings to me.. :P
Hahhh merepek... Huuu inilah hakikat yang sebenarnya..
Kuat merepek sebenarnya.. Lagi3 bila kite duk dgn orang yang kite selesa dgnnya..
Sampai adakalanya, mereka seakan-akan tidak percaya.. "Ehh kuat ngarut jgk bdk ni...."
Ooooookbai :S 

Sometimes, people act differently at different situation or at different people.. Hmm it is actually how people treat you and how you perceive to that person.. At times, you may ask yourself.. Whether you are being yourself or vice versa? Hurm.. And sometimes! People act like how people wanted them to be..maybe myself is the same too? :O

Haip! It's okay to be different in a way sebenarnya.. To be honest, everyone of us wanted to please people.. Especially to that people we care the most.. It is not wrong.. But! Only if.. Your heart is true.. Because the matter is your sincerity.. Your part of sincerity.. Kejujuran dan keikhlasan (: 

Begitu juga apabila kita hendak melakukan sesuatu amal. In reality, everyone can do this.. Everyone can do charity.. Everbody can show their smile to anyone they wanted to.. But! How truthful your smile is? How sincere you are to the charity? Mungkin dalam hati kita akan ada esakkan atau mungkin akan ada perasaan ragu-ragu tatkala menzahirkan amal itu. 

My dearest.. Semuanya bermula dengan niat.. Hadis yang pertama juga mentioned about our niat.. Hal ini sama apabila amal ibadah kita lakukan bukan kerana Allah. Maknanya.. Tak ikhlas la :O Maka, tiadalah reda Allah di situ. Yup, sebahagian daripada manusia mungkin akan lihat pada zahir amal kita.. Presentation kita.. Dan secara tak sengaja, kita pun mungkin begitu :( Tetapi.. Allahu Azza Wajjala sebenarnya melihat dan menilai niat pada hati kita.. Usaha kita.. Apabila ada ikhlas itu.. Effort yang bersungguh-sungguh.. Allah pasti reda.. Walaupun hasilnya mungkin tidak sebaik yang kita harapkan atau apa yang mereka yang lain harapkan.. Kerana kehidupan kita di dunia ini sebenarnya hanyalah mencari reda Allah.. Tetapi, kalau hasilnya baik seperti yang kita harapkan atau mungkin lebih baik daripada itu.. It's a bonus for you! ;) So don't forget to say Alhamdulillah. Thankful to Allah..

So.. Be patient! (: Pray to Allah! InsyaAllah.. For most of our deeds di dunia, akan diredai Allah dan menjadi saksi di yaumul akhir nanti..

Saling kita mengingati bahawa kehidupan kita ini bagaikan di hari pagi atau petang sahaja. Bukan pagi dan petang.. It is pagi atau petang.. And these are stated in ayat Allah, dalam surah ke-79, surah An-Naziat, verse yang terakhir, ayat ke-46. Allah ingin mengingatkan kita bahawa sebenarnya.. Life is short.. But that doesn't mean we have no time to compensate Allah for our sins. Allah Maha Mengampuni.. Allah's mercy is higher and more powerful than our most sins to Him. Because we made mistakes, don't lose hope. Never let your sins to win! Because He created us more noble than that! :D MasyaAllah.. So much Wadood you have given us.. Wadood.. Love.. Yes, The All Loving <3 

Reflect everything to yourself.. Every seconds, He gave us nikmat to breath.. Non stop until when the time has come.. Where everyone.. Everyone of us.. Will return back to Him. Jaga hati kita.. Jaga iman kita.. Jaga perkataan kita.. Bukan untuk mereka dan mereka sebenarnya.. Untuk kita juga.. It is for ourself. Yourself (: 

"Dia memberikan hikmah kepada siapa yang Dia kehendaki. Barang siapa diberi hikmah, sesungguhnya dia telah diberi kebaikan yang banyak. Dan tidak ada yang dapat mengambil pelajaran kecuali orang-orang yang mempunyai akal sihat".
(Surah ke-2; Al-Baqarah; ayat 269) 


You see! ;) another nikmat He to gave us.. Iaitu.. Hikmat <3 data-blogger-escaped-br="br">
"Kebajikan apa pun yang kamu peroleh, adalah dari sisi Allah, dan keburukan apa pun yang menimpamu, itu dari (kesalahan) darimu sendiri. Kami mengutusmu (Muhammad) menjadi rasul kepada (seluruh) manusia. Dan cukuplah Allah menjadi saksi".
(Surah ke-4; An-Nisa'; ayat ke 79)

Asef sekiranya tersalah bicara.. Sorry n__n

My thought of writing for today is when i was in the kitchen, cooking.
Hehe.

Jazakumullahukhair to you!
Wassalaam wbt

Cakkk^^


2 comments: